Deutsche in London Part II: Christies

In direkter Folge auf die Sotheby’s Auktion legt Christies am 12. und 13. Februar nach. Auch hier besticht die hohe Qualität nicht nur im Evening Sale. Ein Kanu von Peter Doig, ein weißer 5-Schlitz Fontana, gleich ein ganzer Strauß von Mobiles und Leinwandarbeiten Alexander Calders und allem voran sicherlich zwei Lucian Freud Werke. ‚Head of Esther‘ ist die stärkere davon und ziert somit zurecht den Titel des Katalogs. Eine Arbeit die in Freudscher Manier von 1982-1983 in wahrscheinlich über 50 Sitzungen entstand und dem Betrachter vor Präsenz, Anmut und Schönheit schier den Atem verschlägt. Ein Meisterwerk für das selbst der millionenschwere Schätzpreis noch zu günstig wirken muss. (letztes Bild). But back to Germany. Das Who is Who der deutschen Maler ist vertreten. Somit also auch Zero: Uecker, Piene, Mack haben jeweils eine außerordentlich schöne Arbeit vorzuweisen. ‚Poetische Reihe (Sylt)‘ hat nicht nur einen tollen Titel sondern ist in der Tat genagelte Poesie. Das sahen die Londoner wohl auch so und schätzten diese nur 44 x 44 cm große Arbeit mit 200-300′ GBP. Für eine 1976er Arbeit dieses Formats extrem sportlich! Deutlich besser angelegt wären dann wohl die 50-70′ GBP für Pienes Sonnenaufgang aus der Zero-Zeit (1962). Ein herzerwärmendes Stück! Wer hingegen bei der bemerkenswerten Rakel-Arbeit von Heinz Mack aus 1957 (!) zum Zuge kommen will, darf sich wohl keiner Illusion hingeben, dass diese aufgrund der hohen Schätzung und des kleinen Formats am unteren Rand bleiben wird. Hier sind die 100′ GBP für dieses Kleinformat in 30 x 30 cm tatsächlich realistisch.

OTTO PIENE (B. 1928) Untitled signed and dated ‘Piene 62’ (on the reverse) oil and smoke on canvas (50 x 59.5cm.) Executed in 1962 £50,000-70,000
OTTO PIENE (B. 1928) Untitled, signed and dated ‘Piene 62’ (on the reverse) oil and smoke on canvas (50 x 59.5cm.), Executed in 1962
£50,000-70,000
 HANNE DARBOVEN (1941-2009) Untitled ink on paper laid on panel, in fve parts (i)-(iii) 17Ω x 63æin. (44.4 x 162cm.) (iv) 17Ω x 51oin. (44.4 x 130.2cm.) (v) (44.4 x 194.5cm.) Executed circa 1972 £30,000-50,000

HANNE DARBOVEN (1941-2009), Untitled, ink on paper laid on panel, in fve parts (i)-(iii) (44.4 x 162cm.) (iv) (44.4 x 130.2cm.) (v) (44.4 x 194.5cm.) Executed circa 1972, £30,000-50,000

Bei Hanne Darboven geht es hingegen deutlich bodenständiger zu. Diese wunderbare Suite aus insgesamt 25 Blättern ist im Vergleich zu konzeptionellen Arbeiten dieser Zeit weiterhin sehr günstig eingeschätzt.

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JOSEPH BEUYS (1921-1986) Zeitpunkt: Das Massaker von Muenchen (Point of time: The Massacre of Munich) titled, ‘Zeitpunkt: Das Massaker von Muenchen’ (lower left); signed, inscribed and dated ‘Joseph Beuys Kassel 1972’ (on the reverse); stamped ‘Organisation für direkte Demokratie’ (on the reverse) chalk on blackboard, (200.5 x 150cm.) Executed in 1972 £250,000-350,000 $360,000-500,000 €330,000-460,000

Bei dieser Beuys-Tafel ist alles drin! Die letzte vergleichbare Arbeit wurde in ähnlicher Größenordnung vor 5 Jahren angeboten. Seither hat sich der Markt bei Beuys massiv verändert. Tafeln stehen wie kein anderes Medium für den späten lehrenden Schamanen und sind die Ausdrucksform, in der er auch in den 70er Jahren noch gelegentlich die zeichnerischen Genialität seines Frühwerks aufzeigt. Auch wenn es hier noch deutlich stärkere Beispiele gibt, sind diese idR in Blocks zusammengestellt oder in institutionellen Sammlungen gebunden. Eine seltene Gelegenheit also, die genauso gut die halbe Million, wie auch die Millionen-Hürde nehmen kann.

ROSEMARIE TROCKEL (B. 1952) Untitled ink on paper (36.7 x 30cm.) Executed in 1986 £8,000-12,000 PROVENANCE: Monika Sprüth Galerie, Cologne. Galería Pepe Cobo, Seville. Acquired from the above by the present owner. $12,000-17,000 €11,000-16,000
ROSEMARIE TROCKEL (B. 1952) Untitled, ink on paper (36.7 x 30cm.) Executed in 1986, £8,000-12,000, PROVENANCE: Monika Sprüth Galerie, Cologne. Galería Pepe Cobo, Seville. Acquired from the above by the present owner. $12,000-17,000 €11,000-16,000

Der hohe Schätzpreis geht auf einen Zuschlag von 35.000 USD bei Christies für eine Arbeit der gleichen 1986er Serie im November vergangenen Jahres zurück. Eine Arbeit, die im Kontext noch mehr Spaß machte.

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GERHARD RICHTER (B. 1932) Kleine Sekretärin (Little Secretary) signed, numbered and dated ‘Richter II.65 80-21’ (on the reverse) oil on canvas 18æ x 14oin. (47.4 x 36.1cm.) Painted in 1965 £500,000-700,000 $720,000-1,000,000 €660,000-920,000
GERHARD RICHTER (B. 1932) Kleine Sekretärin (Little Secretary), signed, numbered and dated ‘Richter II.65 80-21’ (on the reverse), oil on canvas, (47.4 x 36.1cm.), Painted in 1965
£500,000-700,000 $720,000-1,000,000 €660,000-920,000

Auch wenn diese kleine Arbeit nicht mit dem auf 14-20 Millionen GBP geschätzten abstrakten Großformat bei Sotheby’s vergleichbar ist, so fiele es mir doch nicht schwer, mich für dieses typische Frühwerk des Köllners zu entscheiden. Im Vergleich zur Folgeposition aus 1993, die in einer Auflage von 115 gerakelten blau-grün-roten Unikaten für das Parkett-Magazin entstanden ist, ein echtes kunsthistorisches Statement. Hierbei lohnt es, sich vor Augen zu führen, dass die Kleine Sekretärin ‚lediglich‘ dreifach so hoch taxiert wird, wie das Multiple.

GERHARD RICHTER (B. 1932), Grün-Blau-Rot (Edition für Parkett) ((Green-Blue-Red) Edition for Parkett), signed, numbered and dated ‘789-59 Richter, 93’ (on the reverse) oil on canvas (30 x 40cm.), Painted in 1993, Estimate 150-200' GBP
GERHARD RICHTER (B. 1932), Grün-Blau-Rot (Edition für Parkett) ((Green-Blue-Red) Edition for Parkett), signed, numbered and dated ‘789-59 Richter, 93’ (on the reverse) oil on canvas (30 x 40cm.), Painted in 1993, Estimate 150-200′ GBP

 

ANSELM KIEFER (B. 1945) Noch ist Polen nicht verloren I (Poland is Not Yet Lost I) titled ‘noch ist Polen nicht verloren’ (along the lower edge) oil on canvas 51¡ x 66æin. (130.2 x 169.5cm.) Painted in 1978 £150,000-250,000 $220,000-360,000 €200,000-330,000
ANSELM KIEFER (B. 1945), Noch ist Polen nicht verloren I (Poland is Not Yet Lost I). titled ‘noch ist Polen nicht verloren’ (along the lower edge) oil on canvas, (130.2 x 169.5cm.)
Painted in 1978, £150,000-250,000 $220,000-360,000 €200,000-330,000
NEO RAUCH (B. 1960) SUB signed and dated ‘Rauch 00’ (lower right); titled ‘SUB’ (centre) oil on canvas 94q x 78æin. (240 x 200cm.) Painted in 2000 £400,000-600,000 $580,000-860,000 €530,000-790,000
NEO RAUCH (B. 1960) SUB, signed and dated ‘Rauch 00’ (lower right); titled ‘SUB’ (centre) oil on canvas, (240 x 200cm.), Painted in 2000, £400,000-600,000 $580,000-860,000 €530,000-790,000

Sollte mir hierzu noch etwas freundlicheres als bei der Beurteilung des Schwester-Gemäldes aus 1999 beim Londoner Mitbewerber einfallen, drücke ich sofort ‚bearbeiten‘ und füge es an. Versprochen!

GÜNTHER UECKER Poetische Reihe (Sylt) signed, titled and dated ‘Uecker 76 poetische Reihe Sylt’ (on the reverse) oil, nails on canvas on board 18qx17¡x4in.(46x44x10cm.) Executed in 1976 £200,000-300,000 $290,000-430,000 €270,000-390,000
GÜNTHER UECKER Poetische Reihe (Sylt), signed, titled and dated ‘Uecker 76′ poetische Reihe Sylt’ (on the reverse) oil, nails on canvas on board (46x44x10cm.), Executed in 1976, £200,000-300,000 $290,000-430,000 €270,000-390,000
HEINZ MACK (B. 1931) Untitled signed and dated ‘Heinz Mack 57’ (on the reverse) acrylic on masonite 13o x 13oin. (33.5 x 33.5cm.) Executed in 1957 £70,000-100,000 $110,000-140,000 €92,000-130,000
HEINZ MACK (B. 1931) Untitled, signed and dated ‘Heinz Mack 57’ (on the reverse) acrylic on masonite, (33.5 x 33.5cm.), Executed in 1957, £70,000-100,000 $110,000-140,000 €92,000-130,000
HEINZ MACK (B. 1931) Untitled signed and dated ‘mack 72’ (lower centre) charcoal on paper (78.5 x 56.1cm.) Executed in 1972 £12,000-18,000 PROVENANCE: Private Collection, Europe. $18,000-26,000 €16,000-24,000
HEINZ MACK (B. 1931), Untitled, signed and dated ‘mack 72’ (lower centre) charcoal on paper (78.5 x 56.1cm.) Executed in 1972, £12,000-18,000, PROVENANCE: Private Collection, Europe. $18,000-26,000 €16,000-24,000
ALBERT OEHLEN (B. 1954) Untitled signed and dated ‘A.Oehlen 90’ (on the reverse) oil, resin and metallic enamel paint on canvas 63æ x 51in. (161.7 x 130cm.) Painted in 1990 £250,000-350,000 $360,000-500,000 €330,000-460,000
ALBERT OEHLEN (B. 1954) Untitled, signed and dated ‘A.Oehlen 90’ (on the reverse) oil, resin and metallic enamel paint on canvas 63æ x 51in. (161.7 x 130cm.), Painted in 1990, £250,000-350,000 $360,000-500,000 €330,000-460,000
JOSEPH BEUYS (1921-1986) Untitled signed, inscribed and dated ‘Joseph Beuys Berlin 1973’ (centre) pencil and stamp on paper 16Ω x 11¬in. (42 x 29.5cm.) Executed in 1973, Estimate 15-20' GBP
JOSEPH BEUYS (1921-1986), Untitled, signed, inscribed and dated ‘Joseph Beuys Berlin 1973’ (centre) pencil and stamp on paper (42 x 29.5cm.), Executed in 1973, Estimate 15-20′ GBP

Eine Zeichnung von Beuys die für das Jahr 1973 in Ordnung ist und auf der offensichtlich auch ‚jede Menge los ist‘. Zudem mit unzweifelhafter Provenienz und Abbildung in Lucio Amelios Neapel-Band ‚Tracce in Italia‘. Bemerkenswert ist die englische Bezeichnung ‚Corner‘ in der zentralen Raumanordnung in Verbindung mit der Ortsbezeichnung ‚Berlin 1973‘. Die Raumanordnung die auf ein (Fluxus)-Happening hinweisen könnte, entstand möglicherweise im Zusammenhang mit denen in dieser Zeit in Vorbereitung befindlichen Lecture-Reisen mit Carol Tisdall nach Irland. Nicht klar erkennbar wird bei dieser Arbeit, ob es sich um eine tatsächliche Studie zu einem Happening oder einer freien Zeichnung mit Verweischarakter auf eine frühere Aktion handelt. Eine Bezugnahme auf ‚Manresa‘ (siehe Folgebild) aus 1966 legt sowohl die dominante ‚Ecke‘, als auch das oberhalb des Raumes befindliche geteilte (Kreide-) Kreuz nahe. Dieser Zwitter-Charakter nimmt ihr etwas von ihrem Charme und lässt daher die Bewertung mit 15-20′ GBP als eher hoch erscheinen.

From the Action by Joseph Beuys 'Manresa' 1966 printed 1997 Artists Ute Klophaus Germany 10 Feb 1940 - 06 Dec 2010
From the Action by Joseph Beuys ‚Manresa‘, 1966, printed 1997
(c) Ute Klophaus (10 Feb 1940 – 06 Dec 2010)
GÜNTHER FÖRG (1952-2013) Untitled signed and dated ‘F;rg 94’ (on the reverse) acrylic on lead on wood (180 x 110cm.) Executed in 1994 £140,000-180,000
GÜNTHER FÖRG (1952-2013), Untitled, signed and dated ‘F;rg 94’ (on the reverse) acrylic on lead on wood, (180 x 110cm.), Executed in 1994, £140,000-180,000
GÜNTHER FÖRG (1952-2013) Ohne Titel (Untitled), signed and dated ‘Förg 1990’ (on the reverse) acrylic on lead on wood, 110o x 63in. (280 x 160cm.), Executed in 1990, £200,000-300,000 $290,000-430,000 €270,000-390,000
GÜNTHER FÖRG (1952-2013) Ohne Titel (Untitled), signed and dated ‘Förg 1990’ (on the reverse) acrylic on lead on wood, 110o x 63in. (280 x 160cm.), Executed in 1990, £200,000-300,000 $290,000-430,000 €270,000-390,000
ANSELM KIEFER (B. 1945) Johannis titled ‘Johannis’ (lower left) fern, hair, clay, acrylic and chalk on lead laid on board (285 x 140cm.) Executed in 2007 £180,000-250,000
ANSELM KIEFER (B. 1945) titled ‘Johannis’ (lower left) fern, hair, clay, acrylic and chalk on lead laid on board (285 x 140cm.) Executed in 2007
£180,000-250,000
ISA GENZKEN (B. 1948) Steiner incised with the artist’s initials and date ‘I.G. 1986’ (to the back of the sculpture) bronze on artist’s painted wooden plinth bronze: 20Æ x 15 x 7Ωin. (52.5 x 38 x 19cm.) plinth: (141 x 42 x 28cm.) Executed in 1986 £120,000-180,000
ISA GENZKEN (B. 1948), Steiner, incised with the artist’s initials and date ‘I.G. 1986’ (to the back of the sculpture)
bronze on artist’s painted wooden plinth, bronze: 20Æ x 15 x 7Ωin. (52.5 x 38 x 19cm.), plinth: (141 x 42 x 28cm.), Executed in 1986, £120,000-180,000
THOMAS SCHÜTTE (B.1954) Wicht (Goblin) stamped with the artist’s initials, numbered and dated twice ‘T.S. 06 3/6’ and with the foundry mark ‘Kayser Dfsseldorf’ (on the underside of the bronze) patinated bronze and steel base base: 12¬ x 19¬ x 12¬in. (32 x 50 x 32cm.) bust: 12Ω x 15æ x 12in. (31.9 x 40 x 30.5cm.) overall: (63.9 x 50 x 32cm.) Executed in 2006, this work is number three from an edition of six plus two artist’s proofs, Estimate 200-300' GBP
THOMAS SCHÜTTE (B.1954) Wicht (Goblin) stamped with the artist’s initials, numbered and dated twice ‘T.S. 06 3/6’ and with the foundry mark ‘Kayser Dfsseldorf’ (on the underside of the bronze), patinated bronze and steel base (32 x 50 x 32cm.) bust: (31.9 x 40 x 30.5cm.) overall: (63.9 x 50 x 32cm.) Executed in 2006, this work is number three from an edition of six plus two artist’s proofs, Estimate 200-300′ GBP
GEORG BASELITZ (B. 1938) Der neue Typ (The New Type) signed and dated ‘G Baselitz 67’ (lower right) pencil, charcoal and wash on paper (61 x 43.2cm.) Executed in 1966-1967 £220,000-300,000
GEORG BASELITZ (B. 1938) Der neue Typ (The New Type), signed and dated ‘G Baselitz 67’ (lower right) pencil, charcoal and wash on paper (61 x 43.2cm.), Executed in 1966-1967, £220,000-300,000

In Verbindung mit dem Helden bei Sotheby’s könnte hier ein kleiner Block von drei wunderbaren charakteristischen Zeichnungen aus dem Frühwerk Georg Baselitz‘ entstehen. Wenn man versuchte ähnliche kunsthistorische Relevanz bei Richter für unter einer Million Euro zusammen zu tragen, wäre das wohl kaum möglich.

GEORG BASELITZ (B. 1938) Untitled (B. für Larry) signed and dated ‘GB 68 Baselitz’ (lower right) charcoal and watercolour on paper (70.1 x 49.5cm.) Executed in 1968 £180,000-220,000
GEORG BASELITZ (B. 1938) Untitled (B. für Larry) signed and dated ‘GB 68 Baselitz’ (lower right) charcoal and watercolour on paper (70.1 x 49.5cm.) Executed in 1968, £180,000-220,000
GEORG BASELITZ (B. 1938) Reh 3.II.85 (Deer 3.II.85), signed, numbered and dated ‘G. Baselitz 3.II.85 Nr 8’ (along the lower edge), linocut on paper (195 x 150.5cm.), Executed in 1985, this work is number eight from an edition of fifteen, £7,000-10,000
GEORG BASELITZ (B. 1938) Reh 3.II.85 (Deer 3.II.85), signed, numbered and dated ‘G. Baselitz 3.II.85 Nr 8’ (along the lower edge), linocut on paper (195 x 150.5cm.), Executed in 1985, this work is number eight from an edition of fifteen, £7,000-10,000

Noch einmal Baselitz. Hier im Preiseinstiegs-Bereich aus Auktionshaus-Perspektive. Außerordentlich ist bei diesem Linoldruck aus 1985 das Großformat von 195 x 150 cm. Die großformatigen Schnitte von Baselitz sind ausnahmslos exzellent umgesetzt und verfügen über eine bemerkenswerte Präsenz.

THOMAS STRUTH (B. 1954) Paradise 29, Peru 2005 signed ‘Th Struth’ (on a label affxed to the backing board) chromogenic print face-mounted to Plexiglas in artist’s frame image: (157.5 x 247.5cm.) overall: (170.5 x 260.2cm.) Executed in 2006, this work is number six from an edition of ten £30,000-40,000
THOMAS STRUTH (B. 1954), Paradise 29, Peru 2005, signed ‘Th Struth’ (on a label affxed to the backing board) chromogenic print face-mounted to Plexiglas in artist’s frame image: (157.5 x 247.5cm.), overall: (170.5 x 260.2cm.), Executed in 2006, this work is number six from an edition of ten, £30,000-40,000
MARTIN KIPPENBERGER (1953-1997) Window latex rubber on wooden frame (60 x 50cm.) Executed in 1990 £20,000-30,000 $29,000-43,000 €27,000-39,000 PROVENANCE: Private Collection, Austria. LITERATURE: M. Kippenberger, Fama & Fortune Bulletin, no. 5, Vienna 1990 (illustrated, p. 12).
MARTIN KIPPENBERGER (1953-1997), Window, latex rubber on wooden frame (60 x 50cm.) Executed in 1990
£20,000-30,000, $29,000-43,000 €27,000-39,000

Zwei starke Kippenberger in unterschiedlichen Preisklassen. ‚Fenster‘ scheint mir aufgrund der Themenfülle preislich unterbewertet. Ein Werkzusammenhang zu der ebenfalls aus 1990 stammenden Arbeit ‚Was ist der Unterschied zwischen Casanova und Jesus? Der Gesichtausdruck beim Nageln‘ liegt auf der Hand. (siehe Folgebild)

Martin Kippenberger, Was ist der Unterschied zwischen Casanova und Jesus? Der Gesichtausdruck beim Nageln, 1990
Martin Kippenberger, Was ist der Unterschied zwischen Casanova und Jesus? Der Gesichtausdruck beim Nageln, 1990
MARTIN KIPPENBERGER (1953-1997) Untitled signed with the artist’s initials and dated ‘M. K. 91/93’ (lower right) graphite, colour pencil and watercolour on hotel stationary (29.5 x 20.8cm.) Executed in 1991-1993 PROVENANCE: Galerie Borgmann-Capitain, Cologne. Private Collection, Cologne. Acquired from the above by the present owner in 2005. £10,000-15,000
MARTIN KIPPENBERGER (1953-1997) Untitled, signed with the artist’s initials and dated ‘M. K. 91/93’ (lower right) graphite, colour pencil and watercolour on hotel stationary (29.5 x 20.8cm.)
Executed in 1991-1993 – £10,000-15,000
HANS HARTUNG (1904-1989) T1982-E31 signed and titled ‘H. HARTUNG T1982-E31’ (on the overlap); dated ‘19-2-82’ (on the stretcher) acrylic on canvas 51¡ x 32in. (130.5 x 81.2cm.) EXHIBITED: Monaco, Salle d’Exposition du Quai Antoine 1er, Hans Hartung “le champ des oliviers”, 1999. Milan, Galleria Cafso, Hans Hartung, 2005, no. 52 (illustrated in colour, p. 64). LITERATURE: M. Fresia, Hans Hartung “le champ des oliviers”, Antibes 1999. This work is registered in the Hartung Bergman Foundation under the no. CT 794-0 and will be included in the forthcoming Hans Hartung Catalogue Raisonné being prepared by the Foundation Hans and Eva Bergman, Antibes. Painted in 1982 £18,000-24,000 PROVENANCE: Galleria Cafso, Milan. Private Collection, Livorno (acquired in 2005). Acquired from the above by the present owner. $26,000-34,000 €24,000-32,000
HANS HARTUNG (1904-1989), T1982-E31, signed and titled ‘H. HARTUNG T1982-E31’ (on the overlap); dated ‘19-2-82’ (on the stretcher), acrylic on canvas (130.5 x 81.2cm.)
Painted in 1982 £18,000-24,000, $26,000-34,000, €24,000-32,000
LUCIAN FREUD (1922-2011) Head of Esther oil on canvas 14o x 12oin. (36 x 31cm.) Painted in 1982-1983 £2,500,000-3,500,000 $3,600,000-5,000,000 €3,300,000-4,600,000
LUCIAN FREUD (1922-2011) Head of Esther, oil on canvas, (36 x 31cm.) Painted in 1982-1983, £2,500,000-3,500,000 $3,600,000-5,000,000 €3,300,000-4,600,000

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